Konvertering av koordinater

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:
Re: Konvertering av koordinater

Legg inn av gacrux » fre 08 feb 2008 13:37

Jeg tror historien sto på trykk sommeren 1968.
Jeg har bladet på hytta, og kan komme tilbake med detaljer om det er av interesse.
Donald-mystery mottas med stor entusiasme :D
Otto Milvang

Alma
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:ons 21 nov 2007 17:16

Re: Konvertering av koordinater

Legg inn av Alma » fre 08 feb 2008 18:41

Ja, Donald mysterier er morsomme, kanskje noen med firkantede egg? :wink:

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Konvertering av verserim

Legg inn av gacrux » søn 23 mar 2008 18:17

PPJ skrev:
ninad skrev:Du har rett, Pål, det er albatross. Det må ha blitt vridd i mitt eget hode, muligens som et munnhell i familien. Jeg har forespurt Donaldkjennere, og fikk bl.a. denne bakgrunnen for hele replikken:

"Poenget er jo at dette er Donalds forvirrede gjengivelse av Coleridges "The rime of the ancient mariner", som i sin tur antakelig er sterkt inspirert av opiumsbruk, og uendelig langt og merkelig.
God save thee, ancient Mariner!
From the fiends, that plague thee thus!
--Why look'st thou so ?
--With my cross-bowI shot the ALBATROSS"

Donaldhistorien handler om et veddemål om hvor langt båten vil seile i løpet av et døgn.
Jeg har historien hjemme etellerannetsted, og rimet har sittet i skallen i ca 40 år:
"Jeg føler sjebnen true, for med min pil og bue, jeg skjøt en albatross", men jeg mener å huske at Donald virret seg inn i flere varianter ut over i rutene.

Om denne episoden er nevnt i "Donaldismen" husker jeg ikke ....
:shock:
Etter å ha lest opp alle innlegg siste uke (inkludert en bedrøvlig tråd om Janteloven) kan jeg glede Donalister om at jeg har har gravd meg ned i Donald-biblioteket på hytta. På Norsk heter historien "Albatross Alt" og kom ut 21. juni 1967 (Blad nr 25). Donald leser seg opp til en konkurranse hvor han kan vinne et cruice (hvor Dolly og Anton allerede har ått biletter). Han er helt omtåket etter døgns lesing og han får spørsmålet om å gjengi de to siste linjer i tyvende vers fra diktet "Den gamle sjømann", og han svaret omtåket "Jeg føler skjebnen truem fom med min pil å bue, jeg skjøt en albatross". Svaret var riktig og han kom med på laveste klasse.
Otto Milvang

Brukeravatar
berntm
Junior
Junior
Innlegg:62
Registrert:søn 02 mar 2008 15:27

Re: Konvertering av koordinater

Legg inn av berntm » søn 23 mar 2008 23:14

ninad skrev: Når jeg leter opp noe på f.eks Skiforeningens nettsider, ser jeg at de skriver posisjonene slik: 6661074 N, 592116 Ø (på http://www.skiforeningen.no/markadb/showpoi.cgi?id=3).
Donaldismen til tross. Skiforeningen surrer, det kan ligne UTM, men er det ikke. Riktig UTM-koordinater skrives 32V E0592116 N6661074. UTM er et koordinatsystem og x-koordinaten oppgis før y-koordinaten (På "militært" (MGRS) er posisjonen 32V NM 9211661074 og da er det fordømt viktig å ha riktig rekkefølge på x og y her....). I motsetning til lengde/bredde angivelse hvor nordlig bredde angis først, slik at dette stedet også f.eks. kan benevnes N60°04'35.1'' E010°39'19.5''.

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Konvertering av koordinater

Legg inn av 2v » man 24 mar 2008 10:42

ninad: Hvor kan jeg finne et verktøy som kan konvertere koordinater?
GPS-en kan. I hovudmenyen på GPS-en (CSx60):
[Menu] [Menu] Oppsett / Enheter / Posisjonsformat [Enter]. Vel UTM/UPS med fire piltast opp. [Enter]
Klikk [Mark] for å leggja inn nytt/nye punkt eller [Find] for å henta fram eksisterande.
Til slutt endrar eg oppsettet att ved same prosedyre som i stad, men denne gongen med fire piltast nedover, til hddd*mm.mmm'.

Litt tungvindt, kanskje, men GPS-en er ofte med på tur, medan PC-en er heime, evt. avskrudd(?).
Eg har òg brukt http://www.jeeep.com/details/coord/index.html.

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Konvertering av koordinater

Legg inn av ok67 » man 24 mar 2008 16:31

berntm skrev:
ninad skrev: Når jeg leter opp noe på f.eks Skiforeningens nettsider, ser jeg at de skriver posisjonene slik: 6661074 N, 592116 Ø (på http://www.skiforeningen.no/markadb/showpoi.cgi?id=3).
Donaldismen til tross. Skiforeningen surrer, det kan ligne UTM, men er det ikke. Riktig UTM-koordinater skrives 32V E0592116 N6661074. UTM er et koordinatsystem og x-koordinaten oppgis før y-koordinaten (På "militært" (MGRS) er posisjonen 32V NM 9211661074 og da er det fordømt viktig å ha riktig rekkefølge på x og y her....). I motsetning til lengde/bredde angivelse hvor nordlig bredde angis først, slik at dette stedet også f.eks. kan benevnes N60°04'35.1'' E010°39'19.5''.
Jepp, samtidig så vil også gislink.no m.fl. har (UTM)koordinatene med nord først når du velger zoom til koordinater. Det er synd at slike "offisielle" sider også gjør dette feil, det er med på å forsterke inntrykket blant menigmann om at det er den feile måten som er rett.

harald høiness
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:1
Registrert:lør 23 okt 2010 23:27

Re: Konvertering av koordinater

Legg inn av harald høiness » lør 23 okt 2010 23:35

-leste storien sist for omlag 20 år sia...mener å huske at han forvirret sa vondt i hue fordi han nettopp hadde skutt ned en albatross med en gammeldags vacuumkopp,albatrossen traff ham da selvfølgelig midt i knotten..derav hodepinen...:)

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Se, jeg kan sykle uten hode

Legg inn av ninad » søn 24 okt 2010 19:17

Donald har jo hatt "hell" i andre spørrekonkurranser, en klassiker er jo den som slutter med "Se, jeg kan sykle uten hode!".
Bilde Bilde

Svar