iPhone :)

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
Vidar_M
Bruker
Bruker
Innlegg:169
Registrert:tor 22 nov 2007 10:42
Sted:Vesby
Kontakt:
Re: iPhone :)

Legg inn av Vidar_M » tor 31 des 2009 17:59

trondkj skrev: Jeg bruker applikasjone Geocaching, iGeocacher, Geospere, GCBuddy og iGCT. De to sistnevnte er gode hjelpemidler for multi- og mysterycacher.

Jeg viser for øvrig til denne tråden.
Jeg så på iGeoCacher, men av beskrivelsen og demovideoen så virket det som om
Geosphere har det samme og mere til.

Har iGeoCacher noe som Geosphere ikke har?
Det blir jo også litt jobb å holde orden på 2 separate cacebaser i iPhonen.
Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: iPhone :)

Legg inn av solve » tor 31 des 2009 20:34

trondkj skrev:For øvrig finnes det ikke noe mer fjortisaktig enn å svare på den måten som enkelte her presterer, når faktisk trådstarter ber om råd om gode applikasjoner for en bestemt mobiltelefon til geocaching. IMHO!

har venta på apple-fanboy invasjonen på dette forumet også.
tåler ikke kritikk av Appleprodukter, og unnskylder alle feil og mangler.

som jeg sa tidligere, så har jeg testet flere mobiler enn de fleste, og det eneste iPhone er best på er proprietet, og leking.
BildeBilde

Brukeravatar
Vidar_M
Bruker
Bruker
Innlegg:169
Registrert:tor 22 nov 2007 10:42
Sted:Vesby
Kontakt:

Re: iPhone :)

Legg inn av Vidar_M » tor 31 des 2009 22:12

tsolt skrev:
trondkj skrev:For øvrig finnes det ikke noe mer fjortisaktig enn å svare på den måten som enkelte her presterer, når faktisk trådstarter ber om råd om gode applikasjoner for en bestemt mobiltelefon til geocaching. IMHO!

har venta på apple-fanboy invasjonen på dette forumet også.
tåler ikke kritikk av Appleprodukter, og unnskylder alle feil og mangler.

som jeg sa tidligere, så har jeg testet flere mobiler enn de fleste, og det eneste iPhone er best på er proprietet, og leking.
Det var da merkelig mye bitterhet mellom linjene her.
Jeg har ikke testet mange andre telefoner, men intuitivheten med iPone og mulighetene med ofline caching
ser da unektelig bra ut med iPhone syns jeg.
Det er sikkert andre telefoner som også gjør det bra her også for alt jeg vet.

At iPhone er best på lek beøver vel ikke bety at den er dårligst på seriøse programmer. ??
Bilde

Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker
Innlegg:120
Registrert:fre 03 jul 2009 15:04

Re: iPhone :)

Legg inn av trondkj » fre 01 jan 2010 01:43

Vidar_M skrev: Jeg så på iGeoCacher, men av beskrivelsen og demovideoen så virket det som om
Geosphere har det samme og mere til.

Har iGeoCacher noe som Geosphere ikke har?
Det blir jo også litt jobb å holde orden på 2 separate cacebaser i iPhonen.
Jeg bruker stort sett Groundspeaks Geocaching til det meste. Til mystery- og multicacher bruker jeg GCBuddy som har mange gode funksjoner for å løse regnestykker og oppgaver underveis. Det som Groundspeaks Geocaching mangler, er muligheten til å sette opp retning og avstand fra et punkt til et annet. Det har GCBuddy. iGeocacher og Geosphere er veldig like, og hvilken av dem som har mest, vet jeg rett og slett ikke.
Jeg klarer meg egentlig godt med GCBuddy som tillegg til Geocaching. iGCT er et godt verktøy (gratis) til å lage multi- og mysterycacher. Ettersom det er mulig å laste ned PQs til Geocacher, mistet de to andre mye av sin verdi, men iGeocacher kan sette opp kurspeker i kompasset, det kan være nyttig i enkelte tilfeller.
Bilde Bilde

steingrd
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tir 01 sep 2009 08:45

Re: iPhone :)

Legg inn av steingrd » fre 01 jan 2010 13:43

tsolt skrev:
trondkj skrev:For øvrig finnes det ikke noe mer fjortisaktig enn å svare på den måten som enkelte her presterer, når faktisk trådstarter ber om råd om gode applikasjoner for en bestemt mobiltelefon til geocaching. IMHO!
har venta på apple-fanboy invasjonen på dette forumet også.
tåler ikke kritikk av Appleprodukter, og unnskylder alle feil og mangler.

som jeg sa tidligere, så har jeg testet flere mobiler enn de fleste, og det eneste iPhone er best på er proprietet, og leking.
Ah, dra en "fanboy". Ja, man må vel være fanboy for å like Apple-produkter. Akkurat som man må være bitter og sur for å beskylde andre for å være fanboy. Eller, nei hvordan var det? :)

Jeg har ikke tall på hvor mange mobiler jeg har testet og brukt de siste årene, og FOR MEG er iPhonen den desidert beste. Og til geocaching er den helt genial. Det var iPhonen som introduserte meg for geocaching. Med geocaching-applikasjonen fra Groundspeak finner jeg raskt ut om noe er i nærheten. Genialt, synes jeg.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: iPhone :)

Legg inn av bjorges » fre 01 jan 2010 15:34

trondkj skrev: Når jeg legger ut cacher bruker jeg enten en gpsmottaker eller når jeg har mulighet til det: norgeibilder.no eller finn.no gir ofte svært gode koordinater.
Hverken norgeibilder.no eller finn.no er egnede redskap for cacheutlegging, ei heller Google maps. En GPS-mottaker med mulighet for midling er den beste metoden for innsamling av koordinater for utlegging av cacher. Utlegging ved bruk av GPSn i mobiltelefonen er også som regel helt upålitelig.

Helt greit at folk bruker alt mulig av redskap for å finne cacher, men når man skal legge ut cacher bør det være en viss kvalitet på koordinatene.
Bilde

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: iPhone :)

Legg inn av kosunde » fre 01 jan 2010 15:51

Det er pussig dette med Apple-produkter, det går veldig fort religion i dem. Enten tror man - eller så tror man ikke. Det synes jeg å merke i denne tråden. :cry:

Jeg er ikke troende. Hva nå enn er - nylig ble en Iphone 3GS anskaffet gitt. Jeg har hatt mange mobiltelefoner opp gjennom tiden, med denne tar absolutt kaka. Kanskje litt "fjortis" ja, men du verden så lekker, intuitiv, rask, funksjonsrik og morsom! :D Iphonen ble umiddelbart min favorittdings. HTC'en gikk rett på skrothaugen. Men når det gjelder å bruke telefonen til geocaching må jeg si jeg har blitt veldig skuffet. :cry: Groundspeaks applikasjon innholder alt som skal til for å gjøre i alle fall spontancaching utrolig enkelt, morsomt og spennende. Men dessverre er posisjoneringsnøyaktigheten bare til å gråte av. En må forberede seg på et stoort søksområde hvis en skal cache med denne. En cache har jeg klart å finne med den, men da var det spor i snøen frem til boksen som reddet meg. De øvige gangene jeg har prøvd har jeg enten måtte gi opp (fordi Oregon'en ikke har vært med) eller gått over til å bruke Oregon'en det siste stykket frem til boksen. Hvordan i all verden kan Apple ha lansert denne telefonen med så dårlig posisjonering??? Noen som har opplevd tilfredsstillende posisjonering med en Iphone?

Til sammenlikning har jeg funnet svært mange cacher under spontancaching utrustet med en N95 og Trimble's Geocache Navigator. Etter en SW oppdatering fikk Nokiaen en posisjoneringsnøyaktighet som jeg opplever nesten på høyde med Oregonen. Men brukervennligheten og ytelsen på en N95 kan på ingen måte sammenliknes med en Iphone. Derfor akulle jeg svæært gjerne hatt en dings som smeltet sammen det beste av de to - dvs. bare posisjoneringen fra Nokialen og alt det andre fra Iphonen.

kosunde
Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: iPhone :)

Legg inn av solve » fre 01 jan 2010 16:23

kosunde, du skriver vel det mest saklige innlegget på lenge i denne tråden, iallefall om iphone.

Jeg antar at din HTC som gikk på skrothaugen ikke er en Hero eller HD2.

Ser du etterlyser verktøy for spontancaching, med nøyaktighet tilnærmet oregon, brukervennlighet, og som har mange av de samme kvalitetene som iphone.

Jeg sitter med svaret på pulten min.
HTC HD2 (leo).

Det området som winmo og HD ikke har noe som helst å stille opp med er apple appstore. Den er unik, og den er misunnelsesverdig.
Ellers tørr jeg påstå at HTC HD2 er like bra, eller bedre.

HD2 har kapasativ skjerm, som iphone, men den har mye større oppløsning, og den er på vannvittige 4.3".

lagringskapasitet er bare begrenset av størrelsen på tilgjengelige minnekort (og de kan hot swap'es).

man kan multitaske, slik at det er feks mulig å kjøre Garmin Mobile XT med bilnavigering, og GCZII for caching samtidig.

GCZII er geocachingverktøyet du etterlyser, med mulighet for å hente cacheinfo fra nett, eller fra mdbrakte PQ'er, du kan logge fra mobilen, og du kan bruke googlemaps til å navigere på.

Musikkavspilling, lydkvalitetsmessig, er faktisk bedre på HD2 enn iphone. merkelig nok.

HD2 har batterikapasitet som er omtrent det dobbelte av iphone.

HTC sense-grensesnittet er meget enkelt å bruke, og du ser nesten ikke noe av winmo som ligger under, og takk og pris for det.

pluss masse annet.

Når det er sagt, så forstår jeg veldig godt at folk liker iphone. Det er som du sier intuitivt, enkelt, det virker, og man har appstore.
Det som ikke er så bra, synes jeg, er at den ikke kan multitaske. du må slå av GPSR-programmet for å lese en nettside, eller sende en sms, eller svare på en samtale. det hører ingen steder hjemme i 2010. Det er antagelig mobilverdenens mest tragiske GPSr, og et kamera som er latterlig dårlig på en telefon i den prisklassen.

FWIW, så har jeg ikke mer imot apple enn at jeg kjøpte ipod til eldstemann i høst, og jeg vurderer en ipod touch for å styre sonos-anlegget hjemme (koster jo ca 1/4 av en dedikert fjernkontroll), og pga en bueskytter-app, som er veldig bra.
Men som du sier, så tilhører jeg ikke apple-religionen, men klarer å se både fordeler og ulemper.
Inntil HTC slapp HD2, har jeg ønsket meg mange av de tingene som iphone har, og vurderte sterkt å kjøpe i sommer, men HD2 har tatt vekk alt det der. Det eneste som mangler nå, er at HTC/microsoft slipper windows phone7.

Men appstore er jeg fremdeles litt misunnelig på, men den ofrer jeg for å ha et skikkelig jobbverktøy.

og så kan man vel ikke legge skjul på at det er litt morsomt å nappe i bønnelenka til apple-fanboyza heller;-)
BildeBilde

Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker
Innlegg:120
Registrert:fre 03 jul 2009 15:04

Re: iPhone :)

Legg inn av trondkj » fre 01 jan 2010 20:44

Det er synd at denne tråden utvikler seg til å bli en tråd mot eller for apple, det var neppe trådstarters intensjon.

Når det er sagt, bruker jeg iPhone i jobbsammenheng og har ingen problemer med den - bortsett fra batterikapasiteten, den har jeg ingen problemer med å akseptere at er for liten. Men konseptet iPhone er for meg et utmerket verktøy i jobbhverdagen. Derfor bruker jeg den.

Jeg er ingen "fanboy", for meg er begrepet helt absurd. Jeg bruker det verktøyet jeg finner best til den jobben jeg vil gjøre. Jeg har mac, men bruker windows på den når jeg trenger det. Det gir meg faktisk de beste mulighetene i min jobb å bruke begge plattformene på en maskin. Greiest sånn for meg.

Når det kommer til det med å legge ut cacher med hjelp av norgeibilder/finn.no har jeg faktisk til gode å få koordinater som er helt "på jordet" med metoden. Så dere som er så veldig kritiske: kom gjerne med eksempler.

Jeg ser helt klart fordelen med å bruke en gps med mulighet for midling til å ta koordinater, men at du er helt garantert å få så veldig mye bedre koordinater er nå ikke helt 100%. Å bruke finn.no og norgeibilder.no kan faktisk fungere veldig bra. De som påstår annet har neppe prøvd selv.

Så tror jeg faktisk vi egentlig bør la denne tråden ligge hvis vi ikke har noe å melde angående geocaching på iPhone. Det var nemlig det trådstarter var ute etter, ikke noe "fanboy eller ikke"-tull.
Bilde Bilde

Brukeravatar
Vidar_M
Bruker
Bruker
Innlegg:169
Registrert:tor 22 nov 2007 10:42
Sted:Vesby
Kontakt:

Re: iPhone :)

Legg inn av Vidar_M » lør 02 jan 2010 01:02

trondkj skrev:Det er synd at denne tråden utvikler seg til å bli en tråd mot eller for apple, det var neppe trådstarters intensjon.

Så tror jeg faktisk vi egentlig bør la denne tråden ligge hvis vi ikke har noe å melde angående geocaching på iPhone. Det var nemlig det trådstarter var ute etter, ikke noe "fanboy eller ikke"-tull.
Jeg tenkte å komme med noe lingnende du skriver her, men du kom meg i forkjøpet :)

Når det er sagt, så syns jeg de siste innleggende var nyttige. Angrer litt på at jeg ikke så nærmere på HTC før jeg kjøpte iPhone.

Men nå sitter jeg her med iPhonen min da og må gjøre det beste ut av det. :wink:
Så det var dette med applikasjoner til iPhone.
Jeg tror jeg har landet på det som er mest brukbart Nemlig:
Geocaching fra Groundspeak og Geosphere. Eventuelt GCbuddy for multi og mysterycacher.

Er det noen som har andre erfaringer / anbefalinger ?
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: iPhone :)

Legg inn av gacrux » lør 02 jan 2010 11:55

perlerforsvin.jpg
perlerforsvin.jpg (74.94kiB)Vist 9036 ganger
Otto Milvang

Brukeravatar
Thor Arild
Bruker
Bruker
Innlegg:210
Registrert:søn 03 feb 2008 20:26
Sted:Heimdal
Kontakt:

Re: iPhone :)

Legg inn av Thor Arild » lør 02 jan 2010 14:34

Jeg er veldig fornøyd med iPhone som et suplement til coloradoen. Har mange ganger savnet spoilerbilder når vi har slitt med å finne enkelte cacher. Dette er nå løst med den nye versjonen av Groundspeaks applikasjon.
Har ikke testet navigering med bare iPhone, noe jeg tror den blir for unøyaktig til.
Bare så synd at den blir for dyr i bruk til spontancaching i utlandet, men det gjelder jo uansett iPhone eller HTC

Godt nytt cacheår! med eller uten iPhone :D
BildeBilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: iPhone :)

Legg inn av bjorges » lør 02 jan 2010 18:55

trondkj skrev:Når det kommer til det med å legge ut cacher med hjelp av norgeibilder/finn.no har jeg faktisk til gode å få koordinater som er helt "på jordet" med metoden. Så dere som er så veldig kritiske: kom gjerne med eksempler.

Jeg ser helt klart fordelen med å bruke en gps med mulighet for midling til å ta koordinater, men at du er helt garantert å få så veldig mye bedre koordinater er nå ikke helt 100%. Å bruke finn.no og norgeibilder.no kan faktisk fungere veldig bra. De som påstår annet har neppe prøvd selv.
Jeg har sett/besøkt cacher som har hatt ullne koordinater som et resultat av at eier ikke har benyttet et godt verktøy for å skaffe seg koordinatene. Dette har både vært dårlige mobiltelefonGPSer og utleggere som har benyttet diverse karttjenester på nett. Jeg har sågar sett at enkelte JUSTERER sine GPSmålte koordinater ved hjelp av Google.
Jeg kan med relativt godt grunnlag hevde at nettbaserte karttjenester stort sett ikke er gode nok til å finne koordinater for geocaching. Dette fordi kart og kartsystemer er mitt yrke, og fordi jeg av den grunn kjenner begrensningene til mange av de nettbaserte løsningene.

Forøvrig er det verd å merke seg retningslinjene for utplassering av cacher:

Kode: Velg alt

Step 3 - Placing Your Cache

Once you arrive at the location of your hide, it is critical to obtain accurate GPS coordinates. This is the very heart of the activity, after all. Be aware that during bad weather, the accuracy of the GPS unit may be poor.

Some GPS units have the ability to take an average set of coordinates. If your device cannot, it is best to mark a waypoint, walk away from the location, then return and mark another waypoint. Continue marking waypoints at the location, around 7 - 10 times, and then select the best waypoint. Learn How to Average a Waypoint.

Once you have your waypoint, write it in permanent marker on the container and in the logbook. Make sure you have a copy to bring back with you. Write a few notes in the logbook if you like, place it in a zippered plastic bag for extra protection, and place it in the cache container.

Yepp, dette var off topic, men jeg synes det var viktig å kommentere akkurat dette her.
Bilde

anders99

Re: iPhone :)

Legg inn av anders99 » lør 02 jan 2010 19:28

trondkj skrev: Når det kommer til det med å legge ut cacher med hjelp av norgeibilder/finn.no har jeg faktisk til gode å få koordinater som er helt "på jordet" med metoden. Så dere som er så veldig kritiske: kom gjerne med eksempler.

Jeg ser helt klart fordelen med å bruke en gps med mulighet for midling til å ta koordinater, men at du er helt garantert å få så veldig mye bedre koordinater er nå ikke helt 100%. Å bruke finn.no og norgeibilder.no kan faktisk fungere veldig bra. De som påstår annet har neppe prøvd selv.
Før du blir for eplekjekk (PI) bør du lese denne meldingen:
viewtopic.php?p=14739#p14739

Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker
Innlegg:120
Registrert:fre 03 jul 2009 15:04

Re: iPhone :)

Legg inn av trondkj » lør 02 jan 2010 20:41

anders99 skrev:
trondkj skrev: Når det kommer til det med å legge ut cacher med hjelp av norgeibilder/finn.no har jeg faktisk til gode å få koordinater som er helt "på jordet" med metoden. Så dere som er så veldig kritiske: kom gjerne med eksempler.

Jeg ser helt klart fordelen med å bruke en gps med mulighet for midling til å ta koordinater, men at du er helt garantert å få så veldig mye bedre koordinater er nå ikke helt 100%. Å bruke finn.no og norgeibilder.no kan faktisk fungere veldig bra. De som påstår annet har neppe prøvd selv.
Før du blir for eplekjekk (PI) bør du lese denne meldingen:
viewtopic.php?p=14739#p14739
Jeg skal ikke være så veldig eplekjekk, og jeg kommer uansett til å bruke gps med midling for å ta koordinater i tiden fremover. Jeg ser begrensningene, det er ikke det, men jeg har faktisk fått gode koordinater med norgeibilder på de cachene jeg har lagt ut. Mulig at jeg har hatt ulovlig mye flaks, men det er nå situasjonen. Nå skal det sies at jeg har lagt ut disse cachene på steder som er lett gjenkjennelige på luftfoto. Jeg har i noen tilfeller også brukt gps, noen ganger har jeg truffet, andre ganger har jeg måttet endre koordinatene i ettertid. Det var med en enkel etrex, uten mulighet for midling. Og jeg har prøvd å ta koordinater med iPhone, det har som regel ikke vært særlig vellykket.
Bilde Bilde

Svar